מרכז נא לגעת

מרכז נא לגעת, שהוכתר על ידי הניו יורק טיימס כ"מסר פשוט, אוניברסלי, משודר בעוצמה מהבמה" ביסס את עצמו כאחד מהתיאטראות החדשניים ביותר בעולם, ובין אתרי התרבות המובילות בישראל.  "נא לגעת" הוא מרכז תרבות ואומנות ללא מטרות רווח, יחיד במינו בעולם, המהווה מקום מפגש בין אנשים חרשים-עיוורים, חרשים ועיוורים והקהל הרחב. מרחב בו מתקיים דיאלוג שוויוני המקדם את הצרכים והשאיפות של כל אדם, מתוך אמונה שכל בני האדם שווים ולכל אחד יש הזכות לקבל על עצמו את החובה לתרום לחברה.

המרכז הוא בית לתאטרון נא לגעת, מסעדת החושך בלאקאאוט, מתחם האירועים קפיש ומרכז סדנאות. המרכז מהווה מודל חדשני בכל הנוגע לשילוב והכלת בעלי מוגבלויות בחברה, בארץ ובעולם. מעל 700,000 אנשים ביקרו במרכז שלנו מאז פתיחתו בסוף שנת 2007.

אנו שמחים להזמינכם לחוויה אמנותית ייחודית הכוללת מסע תרבותי מגוון שיגרום לכם להרגיש ולחוש כמו שמעולם לא חוויתם.


בתמונה: עדינה טל וערן גור

כך זה התחיל: 1999 עד 2005

בשנת 1999 יזם המרכז לחרש-עיוור מכון בית דוד הקמת קבוצת תיאטרון שכל שחקניה אנשים חרשים-עיוורים. הבמאית רינה פדווה נבחרה למשימה והיא צרפה אליה את עדינה טל. כעבור שנה של עבודה עלה המופע "אור שומעים בזיג זג" על הבמה. במהלך השנים 2001 – 2002 הועלה המופע 15 פעמים במקומות שונים ברחבי הארץ. בדצמבר 2002 עדינה טל וערן גור הקימו את עמותת "נא לגעת" שתפעיל את קבוצת התאטרון הראשונה בעולם שכל שחקניה הם חרשים-עיוורים, וההצגה "אור שומעים בזיג זג" המשיכה להתקבל בהתלהבות גדולה על ידי הקהל והביקורת בארץ ובעולם.

בתמונה: אנסמבל אור שומעים בזיג זג

2005 עד 2007

כדי להעמיק ולהרחיב את פעולת העמותה התקבלה החלטה להקים לה בית. לאחר תקופה ממושכת של חיפושים אותר מחסן בנמל יפו, שהושכר מהכנסייה הארמנית. המבנה שופץ ובמקביל החלו החזרות על הצגה החדשה שלימים הפכה ל"לא על הלחם לבדו".

בתמונה: עובדי המרכז מסמנים את השיר "אלי אלי", המנוגן ע"י ג'ניה, שחקנית חירשת עיוורת

דצמבר 2007

מרכז "נא לגעת" פתח את שעריו לקהל הרחב עם ההצגה "לא על הלחם לבדו" בביצוע אנסמבל שחקנים חרשים-עיוורים, מתחם האירועים "קפיש", בו צוות מלצרים חירשים וכבדי השמיעה מזמינים את האורחים לארוחה ולתקשורת שהיא מעבר לשפה המדוברת, ומסעדת החושך "בלק אאוט" עם המלצרים העיוורים וכבדי הראייה המלווים את האורחים לארוחה בחושך מוחלט.

דצמבר 2007 ועד היום

מעל ל-700,000 אנשים ביקרו במרכז שלנו מיום פתיחתו וזכו לחוויה אמנותית ייחודית הכוללת מסע תרבותי מגוון שיגרום לכם להרגיש ולחוש כפו שלא חוויתם מעולם.

חלק מהמלצרים החרשים וחלק מהמלצרים העיוורים החלו לקבל הכשרה בתחום המשחק. ב-2009 עלתה "תן סימן", סדנת שפת סימנים תיאטרלית לילדים וב-2010 עלתה הצגת הילדים "נסיך תרנגול" וכמו כן פותחו סדנאות שפת סימנים ופעילות בחושך לקהל הרחב.

ב-2010 מצטרפת קבוצת שחקנים נוספת בעלי לקות כפולה – חרשים ועוורים ומקיימת חזרות על ההצגה "לונה פארק", בבימוי עדינה טל.

במהלך השנים תיאטרון "נא לגעת" מוכר ומוערך בארץ ובעולם. ההצגה "לא על הלחם לבדו" הוזמנה לקחת חלק ולהופיע בפסטיבל LIFT בלונדון, בפסטיבל התיאטרון והמוזיקה ביוג'ינגבו בדרום קוריאה, פסטיבל האומנויות בפרת' שבאוסטרליה, וסיבובי הופעות בניו יורק, ציריך, וושינגטון די.סי ועוד.

בשנת 2015 הועלו על בימת התיאטרון שתי הצגות חדשות בהשתתפות שחקנים חרשים-עיוורים: הצגת היחיד "תגידי תפוז" בבימוי שרה סיבוני, ו"מבעד לרוח", מאת הבמאי משה מלכא בהשתתפות אנסמבל חדש המורכב משחקנים חרשים-עיוורים, שחקנים רואים-שומעים ומתורגמנים.

אנו מאמינים כי ניתן, אפשר ומגיע לנו לשנות את המציאות בה אנו חיים.

פרטים נוספים