רבנים שומרי משפט

שומרי משפט נוסד במטרה להשמיע את קולה ולפעול בשמה של של המסורת היהודית בתחום זכויות האדם. העמותה נוסדה בשנת תשמ"ט (1988) ומונה כיום כמאה חברים – רבנים מוסמכים וסטודנטים לרבנות. אנחנו מבקשים למנוע ולתקן פגיעות בזכויות האדם ולהביא לתודעה הציבורית את היהדות כמצע לפעולה חברתית. אנחנו מטפלים בסוגיות זכויות האדם הקשורות ליהודים וללא יהודים הגרים עמנו, או תחת שליטתנו.

שומרי משפט אינו ארגון מפלגתי.

שומרי משפט הינה אגודה רבנית שחבריה וחברותיה מזרמים שונים ביהדות, ובהם רבנים אורתודוקסים, מתקדמים (רפורמים), מסורתיים (קונסרבטיבים), מתחדשים (רקונסטרוקציוניסטים), ריניואל (Renewal) והומניסטים . בין חברי העמותה רבנים המכהנים בתפקידים ציבוריים, מחנכים ורבני קהילות, המביאים לשינוי המציאות בישראל.

שומרי משפט משמש שופר להפצת מידע על זכויות האדם בישראל ובשטחים הכבושים.

שומרי משפט פועל בשיתוף פעולה עם ארגוני זכויות אדם בארץ ובעולם.

שומרי משפט פועל מהקמתו, לקידום זכויותיהם של השכבות המוחלשות בחברה, לשמירה על זכויותיהם של המיעוטים בישראל, וכן של פלסטינים בשטחים, למניעת הפרות בוטות של זכויות אדם בסיסיות של מהגרי העבודה ועוד. הארגון מפעיל לחצים על קובעי המדיניות בישראל, למען הבטחת השמירה על זכויות האדם של הקבוצות המוחלשות, בהן הזכות לטיפול רפואי, קורת גג, חינוך ורמת חיים מינימאלית. מאז ייסודו, השתתפו אלפי מתנדבים במאות פעילויות של עשיית צדק במדינה ובחברה.

עבודת שומרי משפט מבטאת את תפיסת חבריו לפיה כיהודים אנו מחויבים להתריע על כל עוול הנגרם לכל אדם באשר הוא, תפיסה המבוססת על האמונה שהאדם נברא בצלם אלוהים. אנו מאמינים כי עלינו מוטלת החובה להביא לידיעת הציבור בישראל כל הפרה של זכויות אדם, וכי תפקידנו להפעיל לחץ על מוסדות המדינה כדי שיתקנו עוולות אלו.

אנחנו בשומרי משפט שואבים את סמכותנו משני מקורות עיקריים – מן התרבות היהודית ההומניסטית ומן האמנות הבין-לאומיות לזכויות האדם. לצד המאמץ למנוע הפרות של זכויות האדם, שומרי משפט מביא אל השיח הציבורי בישראל הבנה מקורית והומניסטית של המקורות היהודיים. בתקופה שבה הקריאה הלאומנית והבדלנית של המסורת היהודית נשמעת ברמה, שומרי משפט נותן ביטוי לאחריות היהודית המסורתית לשלומם ולרווחתם של הזר, השונה, החלש, הגר, האלמנה והיתום.

שומרי משפט זוכה לתמיכתם של ארגונים רבניים קונסרבטיביים, רפורמיים ורקונסטרוקציוניסטיים בצפון אמריקה ובבריטניה.

צפו: קליפ מרגש ומקיף שמסכם חלק ניכר מהפעילות שלנו בשנים הקרובות. 25 שנים לפעילות הברוכה של רבנים למען זכויות האדם

מחלקות

פרסים

  • 1993 – קיבלנו את פרס יו"ר הכנסת על תרומתנו בתחום קידום שלטון החוק, ערכי הדמוקרטיה, שמירה על זכויות האדם ועידוד הסובלנות, הכבוד ההדדי והשכנות הטובה
  • 1996 – פרס ניוואנו (יפן)
  • 2009 – פרס ע"ש ישעיהו ליבוביץ – לרב אריק אשרמן

  • 2011 – עו"ד קמר משרקי-אסעד, מנהלת המחלקה המשפטית נכללה בין מדליקי המשואות בטקס הדלקת משואות אלטרנטיבי לשנת 2011 ביוזמת "יש גבול".

הישגים

הודות לאופי מאבקנו, רק לעיתים נדירות אנו רואים הישגים סופיים ולעיתים קשה אף לראות התקדמות: בדיוק ברגע שבית אחד ניצל משיני הבולדוזרים מקבלת משפחה אחרת צו הריסה; בדיוק כאשר הכנסת מבטלת הצעת חוק אחת צצה אחרת. ובכל זאת עשה ארגון רבנים למען זכויות האדם רבות כדי לקדם את זכויות האדם בישראל ובשטחים הפלסטיניים. אנו מחויבים לצדק, בין אם עלינו ללכלך את ידינו בחפירת בורות מים או להשפיע על חקיקה בדרגי השלטון הגבוהים ביותר.

אלה הם הישגינו בשטחים הכבושים:

  • נטיעת כ- 3000 עצי זית בשנה באזורים שבסכנת השתלטות או שבהם מתנחלים כרתו, עקרו או שרפו עצים בעבר.
  • תיאום עם כ-50 כפרים פלסטיניים בגדה המערבית בעונת המסיק הבטיח בעשר השנים האחרונות את זכויותיהם של אלפי חקלאים לטעת, למסוק ולזמור את עצי הזית שלהם במקומות מועדים לתקיפות מתנחלים מתואמות.
  • יחד עם האחיות קומבוני הקתוליות ואחרים, אנו מארגנים קייטנת קיץ לכ-70 ילדים בדואים ואף לקחנו אותם לים יום אחד. עבור רובם זו הייתה הפעם הראשונה שראו את הים.

אלה הם הישגינו המשפטיים:

  • 2006: ניצחון בבג"ץ שחייב את צה"ל לאפשר לפלסטינים גישה בטוחה לאדמותיהם. כתוצאה מניצחון זה שופרה מאד גישת החקלאים הפלסטיניים לאדמותיהם.
  • 2009: הצוות המשפטי שלנו השיב את תושבי ביר אל-עיד לכפרם לאחר הרחקה בת כמעט עשר שנים. למרות ניצחון זה המשיך הצבא לחלק צווי הריסה ואף אסר את הכניסה לחלק ממערותיהם המקוריות.
  • בשנת 2012 שוב זכה ארגון רבנים למען זכויות האדם והשיב לכפרים חמש מערות נוספות, בור מים ושתי מכלאות לבעלי חיים.
  • מאז שנת 2004 מנע הצוות המשפטי שלנו הריסות רבות ואפשר גישה רבה יותר לאדמות בכפרים פלסטיניים רבים בעמק שילה ודרום הר חברון, תוך הגשת תלונות פליליות ואחרות רבות לפי הצורך. אני מטפלים בלמעלה מ- 85 תיקים הנוגעים ליותר מ- 8000 דונם אדמה ונמשיך לקבל תיקים נוספים כשנתרחב לאזור בית לחם.

צדק כלכלי-חברתי בישראל:

  • ראינו את תבוסת תכנית ויסקונסין – תכנית מוטעית ביותר להחזרת מובטלים לעבודה – בשנת 2010, לאחר מאבק ציבורי של שנים שבו התרענו בפני הציבור, העיתונות והכנסת על סכנותיה.
  • מרכז הזכויות שלנו מסייע לכ- 200 יהודים וערבים הסובלים מאבטלה ותת-תעסוקה באזור חדרה וואדי עארה לממש את זכויותיהם הכלכליות והחברתיות.
  • תכנית הסינגור שלנו לדיור ציבורי בבית שאן זכתה בתואר אחת משתי התכניות המצטיינות של השנה (מתוך 130 תכניות שהתחרו) מטעם מכללת עמק יזרעאל בשנת 2012. התכנית סייעה לכ- 85 דיירים בספטמבר 2011.

חינוך יהודי בנושא זכויות האדם:

  • חשפנו כ- 600 ישראלים צעירים, שרובם יהיו קציני צבא, לתכנית זכויות האדם וערכי היהדות שלנו ב- 13 המכללות הקדם-צבאיות שלנו. אנו מעודדים את המשתתפים לשאול שאלות ולקרוא תיגר על תפיסות שקיימות בקרבם ובחברה הישראלית.
  • יצירת תכנית לימודים על זכויות האדם, שכמה חטיבות ביניים באזור מפרץ סן פרנסיסקו בקליפורניה התחייבו להפעיל כתכנית ניסיונית.

עם הבדואים בנגב:

  • ארגון רבנים למען זכויות האדם נאבק ללא לאות למען זכויותיהם של כ- 45,000 מתושבי הנגב הבדואים נגד הריסות בתים ועקירה בכפייה. בדצמבר 2013 רשמנו ניצחון כאשר חקיקה שהייתה גורמת לפינוי 40,000 איש מאדמות אבותיהם בוטלה (תכנית פראוור) אך מצבם נותר שברירי.

פעילות בין-דתית:

  • רבנים למען זכויות האדם מארגן אירועים בין-דתיים והפגנות רבות באמצעות "תג מאיר." ביניהם: תרומת גדר תיל לכפר פלסטיני הסובל מאלימות מידי שכניו, ותרומת ספרי קוראן חדשים למסגד שספריו נשרפו בהצתה.
  • הנחיית קבוצות תלמידי מכללה יהודים, נוצרים ומוסלמים בלימוד משותף על החפיפה בין זכויות האדם ואיכות הסביבה.

פרטים נוספים