המשמר החברתי בכנסת

המשמר החברתי צמח מתוך תנועת המחאה של קיץ 2011, במטרה לקדם חקיקה חברתית ושוויונית, ולחזק את בית הנבחרים אל מול לחצי ההון והשלטון. אנו, מאות פעילים מכל חלקי החברה הישראלית, התאחדנו במשמר החברתי כדי לממש חזון של אזרחות פעילה ופוליטיקה אחראית, הנותנת ביטוי ומענה לצרכים של כל תושבי ארצנו, ומבטיחה לכולם את זכויותיהם בתחומי הבריאות, החינוך, הדיור, התעסוקה והרווחה.

 

אנו עושים זאת בכנסת, שם המשקיפים שלנו משתתפים בדיוני הוועדות, עוקבים אחר כל ח"כ ולוביסט, ומדווחים על הנעשה באתר שלנו ובאמצעי התקשורת; אנו עושים זאת בשטח, במפגשים עם בני נוער, סטודנטים, ותושבי פריפריה; אנו עושים זאת במחלקת מחקר הפועלת להנגשת תהליכי החקיקה שמעצבים את חיינו, ומספקת תדריכים למשקיפים שלנו וחומרים לפרסום בעיתונות; המתנדבים שלנו הם גם אלה שעורכים את חומרי האתר, מפיצים תכנים בפייסבוק, מעצבים כרזות, מפתחים חומרי הדרכה, חולקים מחוויותיהם בבלוגוספרה, ועוד ועוד.

 

את המשמר החברתי יזמו ליה נירגד ודניאל דור, שהקימו אותו יחד עם קבוצת פעילים נחושה, שהחליטה להביא את התביעה הציבורית לצדק חברתי ושוויון אזרחי אל מסדרונות בית המחוקקים. מראשיתו זכה המהלך בברכת הדרך של יו"ר הכנסת דאז, רובי ריבלין, ומאז פעילי הארגון נוכחים ברציפות בכנסת, ומאות אזרחים כבר השתתפו ביותר מ-1,500 דיונים בוועדות.

על רקע החברה הישראלית המשוסעת, הפכנו לקבוצה מגובשת, מגוונת ביותר, שמצליחה לפעול יחד לקידום המטרה המשותפת – למרות ההבדלים התרבותיים והפוליטיים הניכרים בינינו. המשקיפים שלנו הפכו לגורם מוכר בכנסת, העיתונות קשובה לפרסומים שלנו, וארגונים חברתיים רבים נעזרים בנו כדי לקדם את ענייניהם בכנסת. המדד החברתי, המדרג את חברי הכנסת על פי הצבעותיהם במליאה, הפך עבור רבים לתו תקן; מדד עצמאות הכנסת מטיל אור חדש על היחסים הבעייתיים בין הרשות המחוקקת והמבצעת; פרויקט "חוקים בקנה" מאפשר לראשונה לאזרחי ישראל לדעת בדיוק אילו חוקים חברתיים-כלכליים נמצאים בעבודה בכנסת ומה משמעותם; המעקב השוטף אחר העברות התקציב הסודיות בוועדת הכספים והחלטות ועדת השרים לענייני חקיקה מספק מידע ייחודי, הנעלם לרוב מעיני התקשורת. על פועלנו זה כבר זכינו בפרס דרור לשינוי חברתי, נמנינו עם 100 המשפיעים של מגזין דה מרקר, ולשמחתנו אף זכינו להכרת תודה של רבים מחברי הכנסת.

 

ברוח המחאה שמתוכה צמחנו, אנו מקדמים תרבות ארגונית דמוקרטית, וגרעין הפעילים המייסד מאייש כיום את הוועד המנהל ואת חלק מהמשרות בארגון. במטרה ליישם הלכה למעשה גם את עקרון השקיפות, אנו מציגים את כל הנתונים הכספיים שלנו באתר האינטרנט.

 

אנחנו מזמינים גם אתכם להצטרף אלינו – כל אחד ואחת על פי נטיות הלב והיכולת: כי לא לנו המלאכה לגמור, אבל גם אין אנו בני חורין להבטל ממנה.

פרטים נוספים